FAQ

Keitä te olette?

HUG Bikeshop Oy on kahden helsinkiläisen kaveruksen, Henrin ja Antonin vuonna 2014 perustama yritys. Se syntyi unelmasta luoda hieman toisenlainen pyöräliike, joka ammentaa voimavaransa yhdessä tekemisestä ja intohimosta pyöräilyyn. Liike Köydenpunojankadulla sekä verkkokauppa avattiin maaliskuusssa 2015.

Lue lisää täältä.

Mistä yrityksenne nimi tulee?

HUG BikeShop on lyhenne sanoista Helsinki Underground Bike Shop, joka puolestaan paitsi kuvastaa toimintaideologiaamme – jossa asiat voi tehdä myös hieman toisin kuin yleensä on totuttu – myös kertoo aivan konkreettisesta sijainnistamme Helsingin maan alla.

Oletteko ainoastaan verkkokauppa vai voinko tulla asioimaan myös liikkeessänne?

Emme ole ainoastaan verkkokauppa, vaan olet lämpimästi tervetullut myös asioimaan liikkeessämme, osoitteessa Köydenpunojankatu 4a, Helsinki. Katso sijaintimme sekä tarkemmat aukioloajat täällä.

Myymälässä emme säilytä suurtaa määrää tuotteita, vaan suurin osa verkkokauppamme tuotteista varastoidaan muualla. Voit kuitenkin tilata tuotteita myös liikkeestämme noudettavaksi, jolloin varastotuotteet ovat noudettavissa yleensä jo seuraavana arkipäivänä.

Jos et löydä meitä, se johtuu siitä, että sijaitsemme maan alla, eivätkä neonvalot vilku luolamme suulla. Siinä tapauksessa soita meille!

Onko tuotteiden varastotilanne reaaliaikainen?

Valitettavasti ei. Tämän vuoksi saattaa olla mahdollista, että tilaamasi tuotteen varastotilannetta ei ole ehditty manuaalisesti päivittää, ennen kuin se on loppunut varastosta. Suurimmalla osalla verkkokauppamme tuotteista on kuitenkin yleisesti ottaen hyvä saatavuus ja todennäköisesti saamme väliaikaisesti loppuneita tuotteita muutaman arkipäivän kuluessa.

Olemme joka tapauksessa aina yhteydessä sinuun, jos tilaamasi tuote on väliaikaisesti loppunut, tiedustellaksemme haluatko jäädä odottamaan tuotteen saapumista vai perua tilauksesi.

Miksei kaikkia verkkokaupan tuotteita ole myymälässänne?

Myymäläkonseptimme on siltä osin hieman poikkeava, että emme pidä suurta määrää tuotteita liikkeessämme.

Läheskään kaikkia verkkokaupan ”heti varastossa” -statuksella näkyviä tuotteita meillä ei siis ole aina liikkessämme heti saatavilla.

Verkkokaupassa näkyvä saatavuustieto ei myöskään tarkoita myymälän saldoa, vaan tuotteen saatavuutta liikkeeseen noudettavaksi tai suoraan asiakkaan osoitteeseen.

Halutessasi varmistaa tuotteen saatavuuden liikkeestä, asiakaspalvelustamme saat aina nopeasti ajantasaisen tiedon.

Tarvitsenko käyttäjätiliä tehdäkseni tilauksen?

Et tarvitse, vaan tilauksen voi tehdä myös rekisteröitymättä ja kaikki tilaukset käsitellään yhtä nopeasti saapumisjärjestyksessä. Rekisteröitymällä nopeutat kuitenkin mahdollisten uusien tilauksien tekemistä ja saatat saada muita etuja.

Mitä maksutapoja hyväksytte?

Käytämme maksujen välittämiseen mm. Bamboran tarjoamaa PayForm palvelua, jonka kautta on mahdollista maksaa luotettavasti mm. suomalaisten pankkien verkkopankkitunnuksilla ja monilla muilla eri maksutavoilla, lue lisää täältä.

Olemme myös ensimmäinen pyöräliike Suomessa, joka tarjoaa mahdollisuuden Bitcoin-maksuun BitPay-palvelun välityksellä!

Mistä saan alennuskuponkeja?

Alennuskoodeja verkkokauppaamme löydät yleensä ainoastaan näiltä sivuilta tai sosiaalisen median sivuiltamme. Voit myös voittaa alennuskoodin järjestämässämme kilpailussa tai saada sellaisen lahjakortin muodossa. Kolmansien osapuolien, kuten erilaisten alennuskuponki-sivujen jakamat koodit eivät yleensä ole meiltä peräisin, eivätkä siten toimivia.

Onko ostaminen ja maksaminen verkkokaupassanne turvallista?

Tietoturva-asiat ovat meille todella tärkeitä ja olemme panostaneet paljon koko sivustomme sekä ostotapahtuman turvallisuuteen. Lue lisää sivustomme tietoturvaratkaisuista täältä!

En saanut tilauksestani mitään vahvistusta sähköpostiini, onko se tullut perille?

Jos et ole saanut heti tilauksen tehtyäsi automaattista tilausvahvistusta sähköpostiisi, katso ensin sähköpostiohjelmasi roskapostit -kansiosta. Esimerkiksi Gmailin roskapostisuotimet tulkitsevat oletusasetuksilla automaattisesti lähetyt viestit usein roskapostiksi.

Jos et löydä viestiä roskaposteistakaan, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kuinka nopeasti saan tilaukseni?

Arvioidut toimitusajat on ilmoitettu tuotteen tiedoissa. Pääsääntöisesti suoraan varastosta myytävät tuotteet ovat perillä asiakkaalla 1-2 arkipäivän kuluessa tai noudettavissa toimipaikastamme seuraavana arkipäivänä.

Tilaustuotteet sijaitsevat yhteistyökumppaneidemme varastoissa, esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa, Hollannissa ja Yhdysvalloissa. Tilaustuotteiden arvioitu toimitusaika on myös ilmoitettu tuotteen tiedoissa. Yleisimmät toimitusajat tilaustuotteillemme ovat 3-5 arkipäivää (Eurooppa) ja 1-2 viikkoa (Yhdysvallat).

Kuinka seuraan tilaustani?

Pääset seuraamaan tilauksesi käsittelyn edistymistä täältä. Kun tilaus on postitettu, saat meiltä sähköpostitse Postin seurantakoodin, jolla voit seurata toimituksen edistymistä Postin omilla sivuilla. 

Kuinka voin perua tilaukseni?

Jos tilaustasi ei ole vielä postitettu, voit perua sen suoraan omien sivujesi kautta tai olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kuinka voin palauttaa tuotteen?

Kaikki takuuvaihdot ja palautukset onnistuvat ottamalla meihin yhteyttä sähköpostilla, puhelimitse tai tulemalla käymään.

Jos lähetät sähköpostia, muistathan kertoa vähintään tilausnumerosi. Mikäli kyseessä on takuuvaihto tai -palautus, muista kuvailla myös ongelmasi mahdollisiman tarkasti. Pyrimme selvittämään tilanteen mahdollisimman pikaisesti, jonka jälkeen saat tarkemmat ohjeet jatkotoimenpiteistä.

Haluaisin kokeilla DIY-palvelua, mutta olen epävarma taidoistani. Saanko tarvittaessa apua?

Kyllä, autamme aina tarvittaessa kaikkia DIY-asiakkaita ja mahdollisiin ongelmatilanteisiin pyritään yhdessä löytämään paras ratkaisu. Luonnollisesti myös ilmoitamme selvästi etukäteen, mikäli apumme on asiakkaalle maksullista palvelua.

Asiakkaille, joilla ei ole juuri aiempaa kokemusta tehtävästä työstä, jotka ovat epävarmoja omasta osaamisestaan tai jotka haluavat syventää omaa osaamistaan, suosittelemme ensisijaisesti DIY-yhteishuoltoa/-rakennusta.

Voit myös etukäteen olla meihin yhteydessä, jolloin voimme yhdessä selvittää tehtävän työn tarkemmat vaatimukset ja voimme suositella sinulle sopivinta palvelua.

Ostatteko tai otatteko vaihdossa käytettyjä polkupyöriä ja niiden osia?

Tällä hetkellä emme aktiivisesti osta käytettyjä tuotteita kuluttajilta Suomessa, vaan hankimme myymämme käytetyt tuotteet pääasiassa kansainvälisiltä markkinoilta, etsien vain korkealaatuisia ja kohtuuhintaisia tuotteita, jotka täyttävät tiukat kriteerimme.

Emme siis myöskään yleensä tee vaihto- tai hyvitystarjouksia käytetyistä tuotteista. Jos sinulla kuitenkin olisi tuotteita, joiden uskoisit kiinnostavan meitä, voit toki aina kysyä!

Lisäksi meillä on liikkeessämme kierrätyspiste, jonne voit jättää sinulle tarpeettomat käyttökelpoiset osat, joista saattaisi olla jollekin toiselle asiakkaallemme hyötyä. Kierrätyspisteeseen jätetyt osat ovat siis kenen tahansa vapaasti käytettävissä.

Miksi ostaisin teiltä sen sijaan, että tilaisin ulkomaisesta verkkokaupasta?

Esimerkiksi siksi, että haluat tukea paikallista yritystoimintaa ja pyöräilyliiketoiminnan kehittymistä myös Suomessa samalle tasolle, jolla se on Euroopan parhaissa pyöräilymaissa.

Meiltä saat myös henkilökohtaista palvelua suomeksi tai englanniksi ja useimpien tuotteiden toimitusajat ovat lyhyemmät. Lisäksi takuuvaihdot sekä muut ongelmatilanteet hoituvat nopeasti ja vaivattomasti vaikka toimipaikassamme, etkä joudu postittamaan viallisia tuotteita ulkomaille.

Valikoimamme kasvaa jatkuvasti ja myös hintatasomme – postikulut mukaanlukien – on jo tällä hetkellä varsin kilpailukykyinen ulkomaalaisten verkkokauppojen kanssa.

Onko hintatasonne kilpailijoita korkeampi, koska teillä on hieno verkkokauppa ja liiketila Helsingin keskustassa?

Ei, pikemminkin päinvastoin. Hintatasomme on moniin suomalaisiin kilpailijoihimme verrattuna varsin edullinen ja lupaamme, ettei hintatasomme tule ainakaan nousemaan kysynnän kasvaessakaan.

Voimme pitää hinnat edullisella tasolla, koska yrityksemme toimintatavat ovat monista kilpailijoista hieman poikkeavat. Emme esimerkiksi pidä itse suurta varastoa, vaan tuotteidemme saatavuus perustuu luomiimme suhteisiin hyvien ja luotettavien yhteistyökumppaneiden kanssa ja järkeviin logistiikkaratkaisuihin.

Tyypillisesti pienten yritysten suurimpiin kuluihin kuuluvat markkinointi ja verkkokauppojen luonnollisesti sivuston rakentaminen sekä ylläpito. Me teemme kaiken tämän itse ja verkkokauppamme on rakennettu avoimen koodin alustalle. Markkinointikanavissa luotamme mahdollisimman paljon todellisen undergroundin parhaimpiin ystäviin – puskaradioon ja viidakkorumpuun.

Tyypillisesti toinen merkittävä menoerä vähittäiskaupan alalla toimivilla yrityksillä ovat liiketilojen vuokrat. Meidän liikkeemme sijaitsee hieman huomaamattomasti maan alla, sillä emme halua maksaa edustavasta julkisivusta vilkkaalla liikepaikalla saadaksemme mahdollisimman paljon satunnaisia asiakkaita liikkeeseen. Meidän tärkein näyteikkunamme sijaitsee täällä verkossa ja meille satunnaisia asiakkaitakin tärkeämpiä ovat sitoutuneet, tyytyväiset asiakkaat, jotka ovat keskeisessä roolissa tämän yrityksen kasvussa unelmiemme yhteisölliseksi pyöräliikkeeksi.

Yrityksemme haluaisi räätälöidyn kokonaisuuden suuremmasta määrästä tuotteita, kuinka toimimme?

Olkaa yhteydessä asiakaspalveluumme, niin räätälöimme teille mielellämme tarpeitanne parhaalla mahdollisella tavalla vastaavan kokonaisuuden.

Tarjoatteko myös BtoB -palveluita?

Kyllä, asiakkainamme on monia tyytyväisiä yrityksiä sekä julkisyhteisöjä ja meiltä saatte aina joustavat ja luotettavat BtoB -ratkaisut, olipa kyse sitten pyörähuolloista, työyhteisön illanvietoista tai vaikkapa konsultoinneista työmatkapyöräilyn kehittämiseksi.

Olkaa yhteydessä asiakaspalveluumme, niin räätälöimme teille mielellämme tarpeitanne parhaalla mahdollisella tavalla vastaavat palvelut.

Yritykseni olisi kiinnostunut tekemään yhteistyötä kanssanne, etsittekö yhteistyökumppaneita?

Teemme mielellämme yhteistyötä monenlaisten yritysten kanssa, ota siis rohkeasti yhteyttä!

Etsittekö yrityksellenne ulkopuolisia sijoittajia?

Emme tällä hetkellä aktiivisesti etsi, mutta mikäli olet sitoutunut toimimaan sijoittajana pitkäjänteisesti ja ymmärrät myös sisällöllisen arvon päälle, olemme aina avoimia keskustelulle.

Miten huomioitte ympäristöarvot toiminnassanne?

Meille ympäristön kunnioittaminen ja ekologisesti kestävät ratkaisut ovat peruslähtökohtia kaikessa toiminnassamme, eikä mitään viherpesua.

Käytännössä tämä näkyy esimerkiksi liikkeemme sisustuksessa, joka on lähes kokonaan tehty hyödyntäen kierrätys- ja ylijäämämateriaaleja, kuten kuormalavoja ja muita remonttityömailta yli jäänyttä puutavaraa.

Huollossa suosimme täysin biohajoavia tuotteita, kuten Green Oilin ketjuöljyjä ja puhdistuskemikaaleja, emmekä myöskään suosittele asiakkaillemme mitään ympäristölle haitallisia tuotteita.

Pyrimme hoitamaan kaikki yrityksemme arkirutiinit mahdollisimman pienin päästöin ja ympäristöä kuormittamatta, esimerkiksi sähköistämällä taloushallinnon ja muut juoksevat asiat niin pitkälle kuin mahdollista. Pakkausmateriaalit kierrätämme aina kun mahdollista, jonka vuoksi saatat saada verkkokauppatilauksesi esimerkiksi jonkin toisen yrityksen merkinnöillä varustetussa pakkauksessa.

Haluamme lisäksi huomioida ympäristöarvot vain omaa toimintaamme pidemmälle, esimerkiksi käyttämällä mieluiten vain sellaisia logistiikkapalveluiden tarjoajia, jotka ovat omassa toiminnassaan todistetusti sitoutuneet kunnioittamaan ympäristöarvoja.

Kotimaan toimituksissa suosimme Postin logistiikkapalveluita, jonka kaikki kuljetukset Suomessa suoritetaan 100% hiilineutraalisti.

Ja tietenkin käytämme omiinkin työmatkoihimme ja muuhun liikkumiseemme kaupungissa vain täysin päästöttömiä vaihtoehtoja! 🙂

Do you ship internationally?

Yes we do. Please find more information about our international shippings from here. If your address information is outside of Finland, we will service you in English by the default.

What languages do you speak?

At the moment, we can provide service to You smoothly in English – in addition to Finnish.

Jäikö vielä jotakin kysyttävää?