Union Sapporon uusi elämä

Kunnostimme 35 -vuotiaan Unior Sapporo -kilpapyörän ajattomaksi sinkulaksi. Kyseessä on hollantilaisen Unionin brändillä myyty pyörä, jonka tärkeimmät osat tulivat kuitenkin Japanista. Teräsrunko on pienen japanilaisen Miki -nimisen pajan käsialaa ja voimansiirron sekä jarrujen osat melko laadukasta Shimano 600 -sarjaa. Todennäköisesti juuri japanilaisvalmistajien kanssa tehdyn yhteistyön vuoksi pyörä on myös nimetty Sapporossa 1972 pidettyjen Olympilaisten mukaan ja sitä on tiettävästi valmistettu vain vuoden 1982 ajan.

Kunnostustyö tehtiin aikaa ja vaivaa säästämättä, mahdollisimman paljon alkuperäisosia säästäen. Pyörä oli ilmeisesti ollut vuosien varrella melko ahkerassa käytössä ja monet alkuperäisistä osista olivatkin ruosteen ja paksun lian peitossa. Tärkeimmät osat olivat kuitenkin vielä varsin hyvässä käyttökunnossa. Kaikki käyttökelpoiset vanhat osat muttereita myöten kiillotettiin lähes uutta vastaavaan kuntoon (tai ehkä jopa kiiltävämmäksi) erittäin hienojakoisen hiomasienen avulla. Vaikeimmin puhdistettavat osat kävivät ennen kiillotusta ultraäänikylvyssä. Ohjaustanko ja ohjainkannatin, jotka olivat italialaisen 3ttt:n (nykyisin 3T) Unionille valmistamat, saivat kiillotuksen myötä kauniin, hieman mattamaisen pinnan.

Teräsrungon kaikki laakeripinnat tasoitettiin ja ruostumisvaarassa olevat kriittiset kohdat suojattiin. Ajan sopivasti patinoima alkuperäinen maalipinta pienine kulumineen haluttiin kuitenkin jättää näkyviin, vain osittain revenneet alkuperäisteippaukset poistettiin.

Kaikki kulutusosat, kuten ketjut, jarrupalat, tankoteippi ja ulkokumit vaihdettiin uusiin. Alkuperäisestä kampisarjasta poistettiin toinen ratas ja rattaanpultit vaihdettiin matalampiin. Kuluneen keskiölaakerin tilalle vaihdettiin Tangen uusi laakeri, jolloin lyhyemmän akselin myötä saatiin myös ketjulinja täsmällisesti kohdilleen. Kiekot vaihdettiin uuteen Shroom Classic kiekkosettiin, joka sopii erityisen hyvin vintagepyörän sinkulakonversioon.

Jo edellinen omistaja oli asentanut pyörään Velo-Orangen hyvin tyyliin sopivat etu- ja takatelineet, jotka ehdottomasti halusimme säilyttää. Jotta etuteline saatiin sopimaan lokasuojien ja etujarrun kanssa, sen kiinnitystapaa oli hieman muokattava. Lopputuloksena kuitenkin tukevasti ja millin tarkkuudella istuva kiinnitys. Lisäksi pyörään haluttiin asentaa uudet kiinteät lokasuojat, jotka uppoavat huomaamattomasti kokonaisuuteen ja tarjoavat pyörän tulevalle omistajalle huolettomia kilometrejä joka säällä. Valmis pyörä sopiikin hyvin niin arkikäyttöön kaupungissa kuin vaikka pienimuotoiseen retkeilyynkin.

Tässä kuvia työn eri vaiheista sekä valmiista pyörästä. Mekaanikko viimeisen kuvan taustalla ei liity siihen, kuinka pyörä päätyi haltuumme.

Jaa tämä postaus

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.